کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با بیان این که رئیس‌جمهور منتخب درک واقع‌بینانه و درستی از مسیر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دارد، گفت: مسعود پزشکیان به نقش و کارکرد سیاست خارجی در ارتقاء سطح کیفی زندگی مردم به خوبی واقف است.

مسعود پزشکیان

به گزارش همشهری‌آنلاین، «رضا نصری» در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اولویت‌های دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجی اظهار کرد: آن‌چه دکتر پزشکیان در مورد سیاست خارجی تاکنون مطرح کرده بیانگر این است که هم درک واقع‌بینانه و درستی از مسیر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دارد و هم به نقش و کارکرد سیاست خارجی در ارتقاء سطح کیفی زندگی مردم به خوبی واقف است.

درک «پزشکیان» از رابطه میان سیاست خارجی و کیفیت زندگی مردم | پزشکیان به نظریه «منطقه قوی» معتقد است

ایجاد توازن در مناسبات با همه کشورها

وی در این ارتباط ادامه داد : به عنوان مثال، دکتر پزشکیان در تبیین سیاست خارجی خود تاکید کرده که به دنبال ایجاد توازن در مناسبات با همه کشورهاست و رویکرد «تک‌گزینه‌ای» در سیاست خارجی را قبول ندارد. این یعنی او به خوبی می‌داند که در دنیای امروز اگر حتی نزدیک‌ترین متحد شما تصور کند جز او «گزینه» دیگری ندارید، با شما وارد رابطه نامتعادل و نابرابری خواهد شد به نحوی که قادر نخواهید بود از فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن اتحاد به درستی بهره‌برداری کنید.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل تصریح کرد: دکتر پزشکیان به نظریه «منطقه قوی» معتقد است، به این معنا که کشورهای همسایه باید به سطحی از تعامل و همکاری برسند که بتوانند به جای مهار یکدیگر، ثروت و منابع خود را به رشد و توسعه منطقه اختصاص دهند. یعنی مناسباتی ایجاد کنند که از یک سو بتوانند در فضایی امن‌تر به رشد اقتصادی خود بپردازند و از سوی دیگر با تشکیل یک بلوک قدرت جدید، در مناسبات کلان بین‌المللی تأثیرگذارتر شوند، طرح چنین ایده‌ای نشان می‌دهد دکتر پزشکیان روند غالب در همسایگی را به خوبی درک کرده و قصد دارد در آن نقش‌آفرینی کند.

پرهیز از غربگرایی و شرق‌گرایی در حین پرهیز از غرب‌ستیزی و شرق‌ستیزی

نصری با تاکید بر این که موضع او در باب «پرهیز از غربگرایی و شرق‌گرایی در حین پرهیز از غرب‌ستیزی و شرق‌ستیزی» یا مواضعی که در مورد چین، روسیه، اروپا، بریکس، شانگهای و مدیریت تنش با آمریکا مطرح کرده نیز نشان می‌دهد نگاه واقع‌بینانه‌ای به مناسبات حاکم در نظم جدید جهانی دارد و قصد دارد از همه ظرفیت‌های موجود در جهت تأمین منافع ملی استفاده کند، اظهار کرد: مواضع دکتر پزشکیان در مورد ضرورت رفع تحریم‌ها، مبادرت به سیاست‌های غیرشعاری و زیان‌بار یا طراحی سیاست خارجی به نحوی که جوانان کشور فضایی با ثبات و فرصت‌های مناسب شغلی در کشور پیدا کنند و از مهاجرت منصرف شوند، حاکی از این است که او رابطه میان سیاست خارجی، کیفیت زندگی مردم و معضلات اجتماعی را درک کرده و قصد دارد از این ابزار برای رفع این قبیل چالش‌های داخلی نیز استفاده کند.

درک «پزشکیان» از رابطه میان سیاست خارجی و کیفیت زندگی مردم | پزشکیان به نظریه «منطقه قوی» معتقد است

قابلیت همراه‌سازی همه جامعه برای حمایت از محور مقاومت

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با بیان این که معتقدم اهمیتی که آقای پزشکیان برای جایگاه و تقویت «دیپلماسی» قائل است می‌تواند برای محور مقاومت بسیار ارزنده و مقید باشد، اظهار کرد: یک دیپلماسی هوشمند و قوی در ایران می‌تواند به محور مقاومت کمک کند تا در سطح بین‌المللی به عنوان یک «جنبش رهایی‌بخش» رسمیت پیدا کند و در مجامع بین‌المللی با قدرت تاثیرگذاری بیش‌تر و مشروعیت مضاعفی وارد عمل شود. ضمن اینکه دکتر پزشکیان این قابلیت را نیز دارد تا بخشی از جامعه را که نسبت به اهمیت حمایت از محور مقاومت کاملا واقف نشده، همراه سازد و حساسیت‌های کاذبی که از جانب برخی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور نسبت به حمایت از این جنبش اصیل منطقه در میان قشری از مردم ایجاد شده را خنثی کند.

کد خبر 865511
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha